Při čtení této kapitoly hledejte odpovědi na následující otázky:
- Jakou úlohu hrají ceny v tržní ekonomice?
- Co ovlivňuje poptávku po statcích a službách?
- Co ovlivňuje nabídku určitého statku a služby?
- Jak interakce nabídky a poptávky určuje ceny?
- Jak posuny v poptávce a nabídce ovlivňují ceny?
Každá společnost musí dát odpověď na stejné otázky: Co, čili jaké statky a služby budou produkovány? Jak budou statky a služby produkovány? Pro koho jsou určeny? K zodpovězení těchto základních otázek přijaly různé společnosti a národy různé ekonomické systémy. Tradiční ekonomiky se spoléhají na to, že odpovědi poskytne stát. V systémech volného podnikání odpovídají na většinu otázek Co? Jak? Pro koho? trh a tržní ceny.
Protože tržní ceny hrají tak důležitou úlohu v systémech volného podnikání, jsou tyto systémy popisovány jako „cenami řízené tržní ekonomiky“.
Ceny plní dvě důležité ekonomické funkce: alokují vzácné zdroje a motivují k výrobě.
Obecně platí, že čím je něco vzácnější, tím vyšší to bude mít cenu a tím méně lidí si to bude chtít koupit. Ekonomové hovoří o přídělovém efektu cen. Jinými slovy: protože není všeho dost pro všechny, jsou v tržním systému statky a služby alokovány nebo rozdělovány pomocí ceny.
Navštívili jste někdy aukci nebo viděli její přenos v televizi? To, co jste viděli, byl přídělový efekt cen v praxi. Licitátor přiděluje draženou věc tomu, kdo podává nejvyšší nabídku. Je-li tato věc pouze jedna, dostane ji osoba s nejvyšší podanou nabídkou. Jsou-li položky dvě, dostanou je dvě osoby s nejvyšší podanou nabídkou atd.
Zvyšování a snižování cen také podává zprávy skutečným i potenciálním dodavatelům statků a služeb. Jakmile ceny rostou, budou přilákáni další výrobci. Podobně poklesy cen vyhánějí výrobce z trhu. Tímto způsobem ceny povzbuzují výrobce ke zvýšení nebo snížení množství výstupu. Ekonomové to označují za produkčně-motivační funkci cen.