Při čtení této kapitoly hledejte odpovědi na následující otázky:
- Jakou úlohu hrají ceny v tržní ekonomice?
- Co ovlivňuje poptávku po statcích a službách?
- Co ovlivňuje nabídku určitého statku a služby?
- Jak interakce nabídky a poptávky určuje ceny?
- Jak posuny v poptávce a nabídce ovlivňují ceny?
Dosud jsme mluvili pouze o vlivu cen na kupující. Avšak k uskutečnění prodeje je třeba dvou stran: kupujících a prodávajících. Nabídka znamená množství jednotek, které prodávající nabídnou k prodeji při různých cenách v určité době a na určitém místě. Tabulka nabídky tyto informace shrnuje - platila v ten dubnový den, když naši přátelé zpracovali svůj přehled. Říká nám, kolik kornoutků zmrzliny byli ochotni prodávat studentům za uváděné ceny.
Cena za kornoutek (Kč) | Nabízené množství |
---|---|
3 | 50 |
5 | 80 |
7 | 125 |
9 | 175 |
11 | 235 |
13 | 265 |
15 | 300 |
Jak uvádí tabulka nabídky, bude více zmrzlinových kornoutků nabízeno k prodeji za vyšší ceny než za nižší. To je v souladu se zákonem nabídky, který uvádí, že prodávající budou nabízet více produktu při vyšší ceně a méně při nižší ceně.
Proč se mění množství nabízeného produktu, jestliže jeho cena vzroste nebo klesne? Odpověď zní, že výrobci nabízejí statky, aby dosáhli zisku. Čím vyšší je cena, tím větší je stimul produkovat a prodávat. Pokud je cena zmrzliny u vaší školy vysoká, mohou si vaši přátelé zakoupit větší zmrzlinový stroj, aby mohli produkovat a prodávat více zmrzliny. Když se navíc roznese, že blízko vaší školy se prodává zmrzlina za relativně vysokou cenu, ostatní obchodníci budou v pokušení opustit svá současná místa a přijít k vaší škole s vírou, že zde mohou dosáhnout většího zisku.
Tabulka nabídky je založena na předpokladu, že ostatní proměnné kromě ceny jsou na nějaké pevné čili konstantní úrovni. Na základě toho můžeme použít tabulku nabídky k sestrojení nabídkové křivky. Na rozdíl od poptávkové křivky, nabídková křivka stoupá šikmo vzhůru - zleva doprava.
ZMĚNA V NABÍDCEMění-li se nabídka, posouvá se celá nabídková křivka doprava nebo doleva. To je prostě jiný způsob vyjádření toho, že prodávající budou nabízet buď více (pokud nabídka vzrůstá) nebo méně (pokud nabídka klesá) nějaké věci při každé jednotlivé ceně. Nabízené množství může být ovlivněno následujícími změnami:
Změny ve výrobních nákladech. Pokud výroba produktů stojí prodávající méně, budou schopni nabídnout jich více. Jestliže zvýšení výrobních nákladů bude mít opačný účinek, nabídka klesne.
Jiné ziskové příležitosti. Většina výrobců může produkovat více než jen jeden výrobek. Pokud cena výrobku, který nevyrábějí (ale mají možnost ho vyrábět), vlivem velké poptávky vzroste, mnozí se přeorientují na tento výrobek. Jakmile například vzrostla popularita osobních počítačů, rozšířila se potřeba stolků pod počítače. Výsledkem bylo, že mnohé nábytkářské firmy začaly vyrábět pultíky a pojízdné stolky speciálně navržené pro trh s počítači.
Očekávání do budoucnosti. Pokud výrobci očekávají, že ceny v budoucnosti vzrostou, mohou už nyní zvýšit svou produkci, aby byli schopni později vytvořit zisk. Podobně pokud se očekává, že ceny v budoucnosti klesnou, výrobci omezí produkci a nabídka opadne.