Při čtení této kapitoly hledejte odpovědi na následující otázky:
- Jaké jsou výhody a nevýhody soukromého podnikání?
- Jakou roli hrají v naší ekonomice malé a střední podniky?
- Jaké jsou přednosti a nedostatky jednotlivých právních forem podnikání?
- Jak jsou organizovány obchodní společnosti?
- Jaké povinnosti jsou spojeny s vlastnictvím a provozováním podniku?
Většinu podnikatelů tvoří čestní, tvrdě pracující muži a ženy, kteří chtějí jednat se zákazníkem poctivě. Snaží se dosáhnout zisku jako odměny za své úsilí, ale snaží se také chovat odpovědně ke svým spotřebitelům. Úsilí o odpovědnost, které nazýváme podnikatelskou etikou, jde ruku v ruce s úsilím vytvořit zisk. Dříve nebo později spotřebitelé rozeznají nezodpovědné firmy a odmítnou s nimi obchodovat. Naopak ty firmy, které získají dobrou pověst svou vysokou kvalitou, informativními a vyhovujícími obaly a zárukami bezpečnosti pro spotřebitele, pravděpodobně budou mít zisk.
Kvalita výrobkůSpotřebitel má právo očekávat stejnou kvalitu u každé jednotky téhož výrobku. To znamená, že pokud společnost soustavně vyrábí a prodává nějaký výrobek, měly by mít všechny produkty vyrobené v kterémkoliv období shodné vlastnosti. Jakmile byl společností stanoven standard kvality, neměl by být snižován a je povinností pracovníků a manažerů společnosti, aby na to dohlédli. Je pravděpodobné, že firmy, které věnují velkou pozornost kvalitě, budou úspěšnější než ty, které to nedělají.
Balení výrobkůObaly plní množství cenných funkcí. Chrání výrobek v období mezi jeho výrobou a prodejem, informují spotřebitele o kvantitě i kvalitě obsahu a mohou také výrazně zlepšit vzhled výrobku, a tím zvýšit prodej.
Kritici moderních marketingových metod říkají, že přepychové balení slouží jen ke zvýšení ceny výrobku. Jde přece o to, co je uvnitř, říkají. Zastánci tvrdí, že pravý opak je pravdou. Balení, které zvyšuje prodej, snižuje ceny. Vyšší objem prodeje snižuje výrobní náklady u každé jednotky a umožňuje výrobcům prodávat výrobky za nižší ceny (viz diskuze o vlivu masové výroby na jednotkové náklady).
Bezpečnost pro spotřebiteleJiný termín pro bezpečnost spotřebitele je „spolehlivost výrobku“. Každý výrobce je povinen chránit spotřebitele před nepřiměřeným rizikem při skladování a používání výrobku, má dokonce povinnost varovat před nesprávným používáním výrobku. Bezpečnost spotřebitele je nejlépe chráněna, jsou-li výrobky vyráběny bez závad.
Výrobce je povinen znát a dodržovat příslušná nařízení. Potraviny, chemikálie, elektrické spotřebiče a dětské hračky vyžadují zvláště pečlivou ochranu. Navíc jejich uvedení na trh je podmíněno schválením příslušné státní zkušebny a vydáním certifikátu. Spotřebitel má právo si u těchto výrobků nechat prodejní organizací předložit potvrzení.