Kapitola 5 - Podnikání

Při čtení této kapitoly hledejte odpovědi na následující otázky:
  • Jaké jsou výhody a nevýhody soukromého podnikání?
  • Jakou roli hrají v naší ekonomice malé a střední podniky?
  • Jaké jsou přednosti a nedostatky jednotlivých právních forem podnikání?
  • Jak jsou organizovány obchodní společnosti?
  • Jaké povinnosti jsou spojeny s vlastnictvím a provozováním podniku?


5.4 ODPOVĚDNOST PODNIKU K ZÁKAZNÍKOVI

Většinu podnikatelů tvoří čestní, tvrdě pracující muži a ženy, kteří chtějí jednat se zákazníkem poctivě. Snaží se dosáhnout zisku jako odměny za své úsilí, ale snaží se také chovat odpovědně ke svým spotřebitelům. Úsilí o odpovědnost, které nazýváme podnikatelskou etikou, jde ruku v ruce s úsilím vytvořit zisk. Dříve nebo později spotřebitelé rozeznají nezodpovědné firmy a odmítnou s nimi obchodovat. Naopak ty firmy, které získají dobrou pověst svou vysokou kvalitou, informativními a vyhovujícími obaly a zárukami bezpečnosti pro spotřebitele, pravděpodobně budou mít zisk.

Kvalita výrobků

Spotřebitel má právo očekávat stejnou kvalitu u každé jednotky téhož výrobku. To znamená, že pokud společnost soustavně vyrábí a prodává nějaký výrobek, měly by mít všechny produkty vyrobené v kterémkoliv období shodné vlastnosti. Jakmile byl společností stanoven standard kvality, neměl by být snižován a je povinností pracovníků a manažerů společnosti, aby na to dohlédli. Je pravděpodobné, že firmy, které věnují velkou pozornost kvalitě, budou úspěšnější než ty, které to nedělají.

Balení výrobků

Obaly plní množství cenných funkcí. Chrání výrobek v období mezi jeho výrobou a prodejem, informují spotřebitele o kvantitě i kvalitě obsahu a mohou také výrazně zlepšit vzhled výrobku, a tím zvýšit prodej.

Kritici moderních marketingových metod říkají, že přepychové balení slouží jen ke zvýšení ceny výrobku. Jde přece o to, co je uvnitř, říkají. Zastánci tvrdí, že pravý opak je pravdou. Balení, které zvyšuje prodej, snižuje ceny. Vyšší objem prodeje snižuje výrobní náklady u každé jednotky a umožňuje výrobcům prodávat výrobky za nižší ceny (viz diskuze o vlivu masové výroby na jednotkové náklady).

Bezpečnost pro spotřebitele

Jiný termín pro bezpečnost spotřebitele je „spolehlivost výrobku“. Každý výrobce je povinen chránit spotřebitele před nepřiměřeným rizikem při skladování a používání výrobku, má dokonce povinnost varovat před nesprávným používáním výrobku. Bezpečnost spotřebitele je nejlépe chráněna, jsou-li výrobky vyráběny bez závad.

Výrobce je povinen znát a dodržovat příslušná nařízení. Potraviny, chemikálie, elektrické spotřebiče a dětské hračky vyžadují zvláště pečlivou ochranu. Navíc jejich uvedení na trh je podmíněno schválením příslušné státní zkušebny a vydáním certifikátu. Spotřebitel má právo si u těchto výrobků nechat prodejní organizací předložit potvrzení.

Více o ochraně spotřebitele zde.

< zpět na seznam lekcí