Při čtení této kapitoly hledejte odpovědi na následující otázky:
- Jak změny v produkci ovlivňují životní úroveň?
- V jakém vztahu jsou produktivita a produkce?
- Jak je možné zlepšit produktivitu a kvalitu?
- Proč se výrobní náklady mění se změnou výstupu?
Mnoho firem usilovně pracuje na zvýšení své produktivity a řada z nich je úspěšná. Většinou při tom uplatňují kombinaci strategií všeobecně známou pod pojmem TotalQuality Management (TQM). Smyslem TQM je nejen zvýšení produktivity, ale také zlepšení kvality výrobků a služeb. Toto jsou některé principy TQM:
Orientace na potřeby zákazníkůTo znamená provádět průzkum potřeb zákazníků a zpětnou kontrolu, zda od nás skutečně dostali zboží a služby, které očekávali.
Orientace na kvalituSnaha předcházet chybám ve výrobním procesu namísto jejich zjišťování při kontrole hotových výrobků. To vyžaduje:
určit jednoznačné standardy kvality a zabezpečit takové vybavení a odpovídající vyškolení pracovníků, aby tyto standardy mohly být dodrženy
začlenit zaměstnance do procesu kontroly kvality. Pracovníci pak nesou odpovědnost za kvalitu své práce.
podporovat zaměstnance k navrhování takových změn ve výrobním procesu, které zvyšují výkonnost a omezují plýtvání
V minulosti bylo zvyšování kvality považováno za nákladné. Dnes je zaměření na kvalitu pokládáno za jednu z cest snižování nákladů. Vysoká kvalita práce a materiálů vede k eliminaci oprav při výrobě, omezování počtu zmetků a reklamací, zatímco pověst podniku se zlepšuje a zvyšuje se spokojenost zákazníků.
Vytvoření sítě zodpovědných dodavatelů a maximální omezení jejich počtu. Společnosti tímto způsobem garantují své objednávky těm dodavatelům, kteří jsou schopni dodat materiály nejvyšší potřebné kvality.
Zapojení všech zainteresovaných pracovníků do procesu eliminace veškerých zbytečných kroků při výrobě produktu (výrobku, služby).
Využívání „systému řízení zásob“ známého pod anglickým názvem „Just in time“ (právě včas – tento koncept vymyslela Toyota). Znamená to udržovat množství zásob na minimální úrovni, jinými slovy, mít vždy jen tolik materiálu, kolik skutečně potřebujeme, a nezahlcovat zbytečně sklady, protože tím dochází k růstu nákladů.
Vizi podniku by měli sdílet všichni zaměstnanci. Každý ze zaměstnanců, bez ohledu na to, jaké je jeho místo v hierarchii podniku, by měl tuto vizi znát a měl by se ztotožnit s cíli podniku.
Zvyšování produktivity ekonomiky vyžaduje více než jen realizaci principů TQM ve firmách. Existují další možné způsoby, jak dosáhnout růstu produktivity, mnohé ale vyžadují přímou účast státu. O tom, jakou roli hraje stát v ekonomice, se více dozvíte v jiné kapitole.
snížit daně podnikům, a tím stimulovat investice do nových technologií, strojů a zařízení
omezit státní regulace zvyšující náklady podnikání (jako například povinné odvody sociálního a zdravotního pojištění za zaměstnance)
hledat a rozvíjet levné zdroje energie a snížit závislost na dovozech ropy
rozvíjet metody řízení, které ze zaměstnanců a zaměstnavatelů dělají partnery, a nikoli protivníky
podporovat velké podniky, aby své krátkodobé zisky věnovaly na dlouhodobé zvyšování produktivity
zkvalitnit vzdělávací systém a odbornou přípravu na budoucí povolání
najít způsoby odměňování, které budou pracovníky motivovat k vyšší produktivitě
Některé z výše uvedených návrhů jsou kontroverzní a názory odborníků na ně se různí. Někdo by například nesouhlasil s tím, že snížení daní podnikům je efektivní cestou ke zvýšení produktivity, stejně jako i myšlenka na zrušení zákonných odvodů pojištění by narazila na řadu odpůrců. Většina ekonomů by nicméně souhlasila s tím, že zvýšení kapitálových investic (částek, které podniky investují do nových továren a zařízení) je jistou cestou ke zvýšení naší produktivity.
Certifikát ISOPro oblast jakosti je nejvýznamnějším souborem norem ISO řady 9000. Jde o metodologické normy, které shrnují nejlepší zkušenosti v oblasti péče o jakost s cílem vytvořit jednotné národní a mezinárodní zásady:
- řízení a zabezpečování jakosti v organizacích
- zabezpečování jakosti ve smluvních vztazích dodavatel - odběratel, resp. výrobce - zákazník.
Certifikát ISO 9000 (9001, 2, 3, 4) je ve vyspělých ekonomikách nutností pro udržení se na trhu. Také všichni čeští dodavatelé na západní trhy se museli přizpůsobit. Význam těchto norem pro české firmy vzrostl se vstupem do EU.
Certifikovaný systém zajišťuje, že:produkty či služby, které firma poskytuje, jsou kvalitní a uspokojují potřeby zákazníků
řídící procesy uvnitř firmy se zpřehlední a zefektivní, čímž opět dojde k úspoře nákladů a k odstranění nadbytečných činností
zákazník má vůči certifikované firmě a jejím výrobkům a službám větší důvěru
prodej výrobků či služeb v rámci EU je jednodušší
vzniká výhoda vůči konkurenčním firmám bez certifikovaného systému, zejména v rámci výběrových řízení
náklady na zmetkovou výrobu se snižují
Systém jakosti si může každá firma vybudovat sama nebo může využít služeb konzultační firmy. Vybudování systému zahrnuje pochopení požadavků normy, vyčlenění zdrojů a určení rozsahu systému, tvorbu dokumentace, proškolení pracovníků a implementaci systému. Poté musí systém certifikovat nezávislá třetí strana (například TÜV). Většinou se pro certifikaci využívá služeb renomované externí certifikační organizace, která umožní získání mezinárodně uznávaného certifikátu. Vydaný certifikát má obvykle platnost 3 roky.