Kapitola 8 - Jak si firmy konkurují

Při čtení této kapitoly hledejte odpovědi na následující otázky:
  • Jak se navzájem liší dokonalá konkurence, monopolistická konkurence, oligopol a monopol?
  • Proč jsou určité typy monopolu legální?
  • Jaký mají spotřebitelé prospěch z konkurence?
  • Jak stát reguluje monopoly a povzbuzuje konkurenci?


8.7 SHRNUTÍ

Struktura trhu odpovídá počtu a relativní síle kupujících a prodávajících na trhu. Rozlišujeme trh dokonalé konkurence, na kterém existuje mnoho kupujících a prodávajících, přes monopolistickou konkurenci a oligopol až k monopolu, ve kterém existuje pouze jeden prodávající.

Ačkoliv obecně jsou monopoly zakázány zákonem, existuje určité množství legálních monopolů. Ty zahrnují některé veřejně prospěšné podniky a monopoly plynoucí z práva duševního vlastnictví.

Většina směnných vztahů v naší republice se uskutečňuje za podmínek nedokonalé konkurence. Nedokonalá konkurence zahrnuje monopolistickou konkurenci i oligopol. V podmínkách monopolistické konkurence poskytuje mnoho prodávajících spotřebitelům výběr mezi podobnými produkty. Každý z nich má jedinečné vlastnosti. V oligopolu ovládá trh určitých statků a služeb několik velkých firem.

Mnohé firmy se rozšiřují prostřednictvím fúzí. Horizontální fúze spojují podobné podniky; vertikální fúze slučují příbuzné podniky jako ocelářské, důlní a automobilové společnosti. Konglomerátní fúze přivádějí dohromady podniky z různých odvětví.

Naše legislativa se prostřednictvím zákona o ochraně hospodářské soutěže snaží podporovat konkurenci a zabraňovat omezování obchodu. Nekalé soutěžní jednání je upraveno obchodním zákoníkem.

< zpět na seznam lekcí