Státní rozpočet je finanční plán, který shrnuje anticipované (očekávané) příjmy a výdaje. Má povahu roční bilance.Pokud jsou očekávané příjmy stejně velké jako výdaje, je rozpočet vyrovnaný. Převyšují-li příjmy výdaje, tak mluvíme o přebytku, zatímco když jsou příjmy menší než výdaje, jedná se o deficit.
Státní rozpočet České republiky za rok 2015Ukazatel | Částka (v tisících Kč) |
---|---|
Příjmy státního rozpočtu celkem | 1 118455070 |
Výdaje státního rozpočtu celkem | 1 218 455 070 |
z toho: finanční vztahy k rozpočtům
- krajů - obcí v úhrnech po jednotlivých krajíc - finanční vztah k rozpočtu hlavního města Prahy | 1 040 870 7 434 739 068 1 129 803 |
Schodek | -100 000 000 |
Financování: Zvýšení stavu státních dluhopisů Zvýšení stavu přijatých dlouhodobých úvěrů Změna stavu na účtech státních finančních aktiv | 101 416 800 -1 416 800 |
- Daňové příjmy. Nejdůležitějším zdrojem příjmů státu jsou daně. Tvoří dohromady přes 50 % příjmů státního rozpočtu. Největší část daňových příjmů tvoří daň z přidané hodnoty, spotřební daně a daně z příjmu právnických a fyzických osob. Spotřební daně jsou uvaleny na výrobu nebo prodej zvláštních výrobků - například na pohonné hmoty, na pivo, víno, lihoviny, cigarety a tabákové výrobky.
- Pojistné na sociální zabezpečení.. Dalším významným příjmem státního rozpočtu, jehož procentní podíl na celkových příjmech státu tvoří asi třetinu, je pojistné na sociální zabezpečení.
- Transfery domácnostem. . Transfery na sociální věci a politiku zaměstnanosti. Jedná se zejména o platby nemocenských a důchodových dávek, příspěvků v nezaměstnanosti, státních vyrovnávacích příspěvků a ostatních sociálních dávek.
- Veřejná spotřeba obyvatel. . Další významnou výdajovou položku tvoří výdaje na veřejnou spotřebu obyvatel. Patří sem výdaje státu do školství, zdravotnictví, kultury atd.
- Veřejná spotřeba státu. Značnou část rozpočtu vynakládá stát na zajištění některých ze svých základních funkcí - především obrany a bezpečnosti státu, fungování justičního systému atd.
- Dotace obcím a regionům. . Stát si uvědomuje, že obce mají své specifické potřeby. Proto dotuje obecní a krajské rozpočty a dává jim větší volnost při řešení jejich vlastních problémů.
Česká republika patří mezi země hospodařící se schodkovým rozpočtem, přičemž ekonomickým problémem je, že se deficit prohlubuje.
Hospodaření státu v mil. KčJinou ekonomickou veličinou je státní dluh, který je tvořen právě deficitem státního rozpočtu a dluhy státu z minulosti. Státní dluh tvoří spolu s dluhem zdravotních pojišťoven, mimorozpočtových fondů a místních rozpočtů veřejný dluh Další informace na www.verejnydluh.cz.
Základní makroekonomický rámec Hlavní makroekonomické indikátory české ekonomiky a jejich predikce:
U k a z a t e l |
2009 |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
||||
Ukazatele reálné ekonomiky |
||||||||||
|
|
mld. Kč, b. c. |
3 921,8 |
3 953,7 |
4 022,4 |
4 047,7 |
4 086,3 |
4 266,1 |
||
Kč/obyv., b. c. |
373 810 |
375 921 |
383 208 |
385 152 |
388 771 |
405 342 |
||||
PPS/obyv., b. c. |
20 230 |
20 564 |
21 581 |
21 805 |
21 919 |
|||||
|
|
%, r/r, reálně |
-4,8 |
2,3 |
2,0 |
-0,8 |
-0,7 |
2,0 |
||
%, r/r, reálně |
0,4 |
0,8 |
-0,7 |
-1,5 |
0,9 |
1,9 |
||||
z toho: |
%, r/r, reálně |
-0,7 |
1,0 |
0,2 |
-1,8 |
0,4 |
1,7 |
|||
%, r/r, reálně |
-18,1 |
4,4 |
1,9 |
-3,7 |
-5,1 |
3,1 |
||||
z toho: |
|
%, r/r, reálně |
-10,1 |
1,3 |
1,1 |
-2,9 |
-4,4 |
4,5 |
||
%, r/r, reálně |
-9,8 |
15,0 |
9,3 |
4,0 |
0,4 |
8,7 |
||||
%, r/r, reálně |
-11,0 |
15,0 |
6,7 |
2,4 |
0,4 |
9,5 |
||||
%, r/r, reálně |
-2,8 |
1,0 |
-0,2 |
-1,9 |
-0,6 |
2,5 |
||||
|
%, r/r |
2,6 |
-1,5 |
-0,2 |
1,4 |
1,7 |
2,4 |
|||
%, průměr |
6,7 |
7,3 |
6,7 |
7,0 |
7,0 |
6,1 |
||||
%, průměr |
2,0 |
3,0 |
2,7 |
3,0 |
3,0 |
2,7 |
||||
%, průměr |
7,98 |
9,01 |
8,57 |
8,60 |
. |
. |
||||
|
%, průměr |
6,10 |
6,96 |
6,70 |
6,76 |
7,68 |
7,7 |
|||
%, r/r |
3,3 |
2,2 |
2,5 |
2,5 |
0,0 |
2,4 |
||||
%, r/r |
2,3 |
0,7 |
0,6 |
-0,8 |
-1,4 |
2,0 |
||||
% |
41,6 |
41,2 |
42,0 |
41,6 |
42,3 |
41,9 |
||||
|
%, r/r, průměr |
1,0 |
1,5 |
1,9 |
3,3 |
1,4 |
0,4 |
|||
|
Měnové ukazatele |
|||||||||
|
|
průměr |
26,445 |
25,290 |
24,586 |
25,143 |
25,974 |
27,533 |
||
|
|
průměr |
19,057 |
19,111 |
17,688 |
19,583 |
19,565 |
20,746 |
||
% |
97,8 |
100,0 |
103,0 |
99,3 |
97,0 |
91,9 |
||||
% |
99,7 |
100,0 |
102,9 |
99,5 |
97,8 |
94,2 |
||||
mld. Kč |
-89,2 |
-141,8 |
-84,8 |
-63,3 |
-21,8 |
26,1 |
||||
mld. Kč |
-72,3 |
-122,3 |
-74,8 |
11,7 |
68,3 |
48,0 |
||||
mld. Kč |
764,3 |
796,8 |
803,4 |
855,3 |
1 118,4 |
1 244,3 |
||||
% |
19,5 |
20,2 |
20,0 |
21,1 |
27,4 |
29,2 |
||||
měsíc |
4,2 |
3,8 |
3,5 |
3,5 |
4,5 |
4,5 |
||||
|
Fiskální ukazatele |
|||||||||
mld. Kč |
-216,2 |
-174,5 |
-115,0 |
-161,5 |
-53,2 |
|||||
% |
-5,5 |
-4,4 |
-2,9 |
-4,0 |
-1,3 |
|||||
mld. Kč |
-192,4 |
-156,4 |
-142,8 |
-101,0 |
-81,3 |
-77,8 |
||||
|
% |
-4,9 |
-4,0 |
-3,5 |
-2,5 |
-2,0 |
-1,8 |
|||
mld. Kč |
1 335,7 |
1 508,5 |
1 647,8 |
1 841,9 |
1 869,2 |
|||||
% |
34,1 |
38,2 |
41,0 |
45,5 |
45,7 |
|||||
|
mld. Kč |
1 178,2 |
1 344,1 |
1 499,4 |
1 667,6 |
1 683,3 |
1 663,7 |
|||
% |
30,0 |
34,0 |
37,3 |
41,2 |
41,2 |
39,0 |
Obce a města, nově i kraje, jsou stejně jako stát závislé na zdrojích příjmu. Mezi nejvýznamnější patří příjmy daňové (z právnických a fyzických osob), zanedbatelný však není ani příjem z daně z nemovitostí. Velký je také podíl tzv. nedaňových příjmů (příjmy rozpočtových organizací, odvody příspěvkových organizací, správní poplatky, místní poplatky atd.). Významným podílem přispívají také transfery ze státního rozpočtu. Více zde