Seznam kapitol této lekce:


11.3 STÁTNÍ ROZPOČET

Státní rozpočet je finanční plán, který shrnuje anticipované (očekávané) příjmy a výdaje. Má povahu roční bilance.Pokud jsou očekávané příjmy stejně velké jako výdaje, je rozpočet vyrovnaný. Převyšují-li příjmy výdaje, tak mluvíme o přebytku, zatímco když jsou příjmy menší než výdaje, jedná se o deficit.

Státní rozpočet České republiky za rok 2015

UkazatelČástka (v tisících Kč)
Příjmy státního rozpočtu celkem1 118455070
Výdaje státního rozpočtu celkem 1 218 455 070
z toho: finanční vztahy k rozpočtům
- krajů
- obcí v úhrnech po jednotlivých krajíc
- finanční vztah k rozpočtu hlavního města Prahy

1 040 870
7 434 739 068
1 129 803
Schodek-100 000 000

Financování:
Zvýšení stavu státních dluhopisů
Zvýšení stavu přijatých dlouhodobých úvěrů
Změna stavu na účtech státních finančních aktiv


101 416 800
-1 416 800

Zákon o státní rozpočtu ZDE

Příjmy státního rozpočtu

Příjmy státního rozpočtu v roce 2015

  • Daňové příjmy. Nejdůležitějším zdrojem příjmů státu jsou daně. Tvoří dohromady přes 50 % příjmů státního rozpočtu. Největší část daňových příjmů tvoří daň z přidané hodnoty, spotřební daně a daně z příjmu právnických a fyzických osob. Spotřební daně jsou uvaleny na výrobu nebo prodej zvláštních výrobků - například na pohonné hmoty, na pivo, víno, lihoviny, cigarety a tabákové výrobky.
  • Pojistné na sociální zabezpečení.. Dalším významným příjmem státního rozpočtu, jehož procentní podíl na celkových příjmech státu tvoří asi třetinu, je pojistné na sociální zabezpečení.
Výdaje státního rozpočtu Výdaje státního rozpočtu v roce 2015

Struktura výdajů podle odvětví

  • Transfery domácnostem. . Transfery na sociální věci a politiku zaměstnanosti. Jedná se zejména o platby nemocenských a důchodových dávek, příspěvků v nezaměstnanosti, státních vyrovnávacích příspěvků a ostatních sociálních dávek.
  • Veřejná spotřeba obyvatel. . Další významnou výdajovou položku tvoří výdaje na veřejnou spotřebu obyvatel. Patří sem výdaje státu do školství, zdravotnictví, kultury atd.
  • Veřejná spotřeba státu. Značnou část rozpočtu vynakládá stát na zajištění některých ze svých základních funkcí - především obrany a bezpečnosti státu, fungování justičního systému atd.
  • Dotace obcím a regionům. . Stát si uvědomuje, že obce mají své specifické potřeby. Proto dotuje obecní a krajské rozpočty a dává jim větší volnost při řešení jejich vlastních problémů.
Deficit státního rozpočtu a státní dluh

Česká republika patří mezi země hospodařící se schodkovým rozpočtem, přičemž ekonomickým problémem je, že se deficit prohlubuje.

Hospodaření státu v mil. Kč

Jinou ekonomickou veličinou je státní dluh, který je tvořen právě deficitem státního rozpočtu a dluhy státu z minulosti. Státní dluh tvoří spolu s dluhem zdravotních pojišťoven, mimorozpočtových fondů a místních rozpočtů veřejný dluh Další informace na www.verejnydluh.cz.

Základní makroekonomický rámec Hlavní makroekonomické indikátory české ekonomiky a jejich predikce:

U k a z a t e l

2009

2010

2011

2012

2013

2014

Ukazatele reálné ekonomiky

HDP



mld. Kč, b. c.

3 921,8

3 953,7

4 022,4

4 047,7

4 086,3

4 266,1

HDP na 1 obyvatele

Kč/obyv., b. c.

373 810

375 921

383 208

385 152

388 771

405 342

HDP na 1 obyvatele v PPS

PPS/obyv., b. c.

20 230

20 564

21 581

21 805

21 919

HDP



%, r/r, reálně

-4,8

2,3

2,0

-0,8

-0,7

2,0

Výdaje na konečnou spotřebu

%, r/r, reálně

0,4

0,8

-0,7

-1,5

0,9

1,9

z toho:

spotřeba domácností

%, r/r, reálně

-0,7

1,0

0,2

-1,8

0,4

1,7

Výdaje na tvorbu hrubého kapitálu

%, r/r, reálně

-18,1

4,4

1,9

-3,7

-5,1

3,1

z toho:

fixního


%, r/r, reálně

-10,1

1,3

1,1

-2,9

-4,4

4,5

Vývoz zboží a služeb

%, r/r, reálně

-9,8

15,0

9,3

4,0

0,4

8,7

Dovoz zboží a služeb

%, r/r, reálně

-11,0

15,0

6,7

2,4

0,4

9,5

Domácí realizovaná poptávka

%, r/r, reálně

-2,8

1,0

-0,2

-1,9

-0,6

2,5

Deflátor HDP


%, r/r

2,6

-1,5

-0,2

1,4

1,7

2,4

Obecná míra nezaměstnanosti

%, průměr

6,7

7,3

6,7

7,0

7,0

6,1

Míra dlouhodobé nezaměstnanosti

%, průměr

2,0

3,0

2,7

3,0

3,0

2,7

Míra reg.nezam. podle stávající metodiky

%, průměr

7,98

9,01

8,57

8,60

.

.

Podíl nezaměstnaných osob

%, průměr

6,10

6,96

6,70

6,76

7,68

7,7

Průměrná hrubá nominální mzda 1)

%, r/r

3,3

2,2

2,5

2,5

0,0

2,4

Průměrné reálné mzdy 1)

%, r/r

2,3

0,7

0,6

-0,8

-1,4

2,0

Průměrný starob.důchod/průměrná mzda

%

41,6

41,2

42,0

41,6

42,3

41,9

Míra inflace


%, r/r, průměr

1,0

1,5

1,9

3,3

1,4

0,4

Měnové ukazatele

CZK/EUR



průměr

26,445

25,290

24,586

25,143

25,974

27,533

CZK/USD



průměr

19,057

19,111

17,688

19,583

19,565

20,746

Nominální efektivní kurz

%

97,8

100,0

103,0

99,3

97,0

91,9

Reálný efektivní kurz

%

99,7

100,0

102,9

99,5

97,8

94,2

Běžný účet (BÚ) platební bilance

mld. Kč

-89,2

-141,8

-84,8

-63,3

-21,8

26,1

Finanční účet (FÚ) platební bilance

mld. Kč

-72,3

-122,3

-74,8

11,7

68,3

48,0

Stav devizových rezerv* (DR) ČNB

mld. Kč

764,3

796,8

803,4

855,3

1 118,4

1 244,3

Stav DR* ČNB/HDP

%

19,5

20,2

20,0

21,1

27,4

29,2

Krytí dovozu zboží a služeb DR ČNB

měsíc

4,2

3,8

3,5

3,5

4,5

4,5

Fiskální ukazatele

Deficit (přebytek) vládních institucí

mld. Kč

-216,2

-174,5

-115,0

-161,5

-53,2

Deficit (přebytek) vládních institucí v procentech k HDP

%

-5,5

-4,4

-2,9

-4,0

-1,3

Saldo státního rozpočtu (SR)

mld. Kč

-192,4

-156,4

-142,8

-101,0

-81,3

-77,8

Saldo SR/HDP


%

-4,9

-4,0

-3,5

-2,5

-2,0

-1,8

Dluh vládních institucí

mld. Kč

1 335,7

1 508,5

1 647,8

1 841,9

1 869,2

Dluh sektoru vládních institucí v procentech HDP

%

34,1

38,2

41,0

45,5

45,7

Státní dluh


mld. Kč

1 178,2

1 344,1

1 499,4

1 667,6

1 683,3

1 663,7

Státní dluh/HDP

%

30,0

34,0

37,3

41,2

41,2

39,0

Pramen : ČSÚ, ČNB, Eurostat, IMF, propočty MF ČR Finance obcí a měst, krajské rozpočty

Obce a města, nově i kraje, jsou stejně jako stát závislé na zdrojích příjmu. Mezi nejvýznamnější patří příjmy daňové (z právnických a fyzických osob), zanedbatelný však není ani příjem z daně z nemovitostí. Velký je také podíl tzv. nedaňových příjmů (příjmy rozpočtových organizací, odvody příspěvkových organizací, správní poplatky, místní poplatky atd.). Významným podílem přispívají také transfery ze státního rozpočtu. Více zde

< zpět na seznam lekcí